Sökmotoroptimering

Thursday, January 26, 2006

Svensk sökmotoroptimering - länkbyten

Ok, låt oss ta upp den del av sökmotoroptimering som ständigt påstås vara den enda egentliga faktorn - inlänkar.
Vart man än surfar ser man länkar korsan och tvärsan hursomhellst, PR3 länkar PR3 och PR5 länkar PR5 helt utan rim och reson, när det gäller ämnesområde.
Av någon anledning har majoriteten av våra svenska webmasters fått för sig att de skall tjata efter länkar från alla webbplatser med högre PR än dem själva, mitt standardsvar blir alltid något i stil med "Om du erbjuder något intressat för mina besökare och din webbplats ger intrycket av att vara seriöst och inte enbart vinstdrivet, så visst!" Men detta är inte ofta fallet.

Man ser adsense sida efter adsense sida med dåligt innehåll - ofta riktat mot något buzzword inom tv-shops försäljning, som inte alls ger bra betalning per klick inom Googles annonsering.
-"Nej, självklart kommer jag inte råda mina surfare att besöka sidan genom att skapa en länk!"

Varför finns då denna länkbyteshysterin inom sökmotoroptimering?
Svaret är enkelt: De SEOs som har tillgång till tunga länkar är inte de som loggar in på WMW eller SEOChat och berättar allt de känner till om sökmotoroptimering - det är de som gör stora affärer på sina kunskaper!

Mitt råd till alla svenska webmasters, speciellt de med internationell konkurrens, är att istället för att lägga ned möda på att hitta webbplatser att byta länkar med istället lägga ned den energin på att hitta kvalitets webbplatser att länka TILL. Skapa mervärde för era besökare - and big G will follow.

Wednesday, January 25, 2006

Webbhotell <> Sökmotoroptimering

På siten för det svenska webbhotellet Eastpoint AB kan nu även läsas "Specialiserade på marknadsföring", en stor nyhet för många.
Eastpoint har inom loppet av dagar gått och blivit specialister även på detta, en eloge måste ges till deras organisation som kan bli ledande i en så forskningsintensiv branch så snabbt!

"Vi tar också hand om uppdateringar mot alla större sökmotorer och kataloger, till exempel Google, MSN, Alltheweb, Altavista och Yahoo! "

Tar emot uppdateringar? För alla med mer än 5 dagars internetvana är detta skrattretande - uppdateringarna står resp. sökmotor för, inget halvdant webbhotell som bryter ut från sin kärnverksamhet som överfull popcornkastrull!

Nåväl att man har ett relativt startk varumärke som till stor del består av uppköpta bolag, men att spruta ut tjänster långt ifrån sin kärnverksamhet, i tron om att kunna luta sig på sina referenskunder är ett stort misstag vilket Eastpoint kommer bli varse om. Besvikna kunder är väldigt kostamt för varumärket.


Sveriges bästa SEO-utvecklare
"Eastpoint Media är kvalificerade Google-annonsörer och har handplockat Sveriges bästa SEO-utvecklare för att utveckla eSearch. "

Underligt, jag har inte hört att någon av sveriges ledande sökmotoroptimerare har blivit kontaktade av Eastpoint - kanske menas med ledande, personer som läst Hans Sandbloms SEO guider - totalt utlakade på nyttig information då algoritmerna ständigt avancerar.


Grattis Eastpoint, ni kan nu konkurrera på Jajjas marknad med 50 säljare och en SEO!

Google censur i Kina

Enligt Reuters har Google nu accepterat de krav som Peking satt på en eventuell Google site i Kina, världens näst största internetmarknad.
Vad man än anser om detta så skall känsliga sökord sensureras av sökjätten, bland annat politiska uttryck.
Annat som skall exkluderas från det Kinesiska Google utbudet är bl.a. email och bloggar vilka är populära kanaler för uttryck av politiska åsikter.

Google är långt ifrån först med liknande sensur i Kina, Microsoft och Yahoo har redan satt detta i system. Men Google har helt klart det bästa ryktet och många anser att det var ett felsteg av Google oavsett storleken på den kinesiska marknaden.

Sohu.com samt Baidu.com är två stora söktjänster på den kinesiska marknaden.

Google servrar skall placeras i Kina under den kinesiska TLD:n .cn

Läs mer på Reuters

Tuesday, January 24, 2006

Google mot din marknad?

Google köpte Urchin i slutet av Mars förra året - 3 kvartal senare erbjuds tjänsten gratis och många företag inom internetstatistik går i stöpet! De mest drabbade är de som riktar sig mot små och medelstora företag, många har försökt omprofilerat sig för större bolag men få har lyckats bra.

Nu när Google även köpt 5% av AOL tar de ytterligare ett steg ifrån sin kärnverksamhet med sitt köp av radiomarknadsföringsbolaget dMarc Broadcast för $0,102-1,13 Miljarder - beroende på hur bra resultat dMarc gör i framtiden.
Utöver detta har Google nu även börjat konkurrera med Ebay på annonsmarknaden.

Slå på bromsen för Googles statistik
Om jag stod inför beslutet att byta statistiktjänst till Googles hade jag slagit på bromsen och tagit mig en tankeställare. Statistiken ägs enligt avtal av Google som kan utnyttja denna för att avläsa lukrativa brancher och slå sig in i dessa.
Dina konkurrenter kommer aldrig att få tillgång till statistiken, men google eller ett av google ägt företag kan komma att bli en konkurrent i framtiden!
Slutsatsen man kan göra av de strategiska drag Google gjort är att målet är en stor kaka av annonsering i samtliga traditionella medel.
Frågan är bara när Google kommer att börja få rejäl växtvärk - även det mest organiserade system har sin bristgräns.

Google köper dMarc Broadcasting
Google köper 5% av AOL
Forum: Google köper Urchin

Internetworld - 69kr i sjön!

Kanske aningen stark titel, men jag står för den!
Tänk dig situationen att du sitter på en 6h tågresa med en enda tidning - internetworld!

Framsidan lockade, 100 sidor internetaffärer, det måste man väll läsa om man arbetar med just detta? Till min besvikelse kände jag igen allt som stod i tidningen så när som på ett par smånoteringar i sidan.
Aningen irriterande såg jag artikel efter artikel - omskrivna kopier av resp. företags webbsidor.
Herr Frankel skriver om email marknadsföring - ok, kanske inte så oväntat, men kommentarer om tekniska platformar gjorde det hyffsat pinsamt att läsa!

Visst kan det vara kul att läsa marknadsföringsmaterial, men inte att betala för det!

Insändarsidan då? Samma sak, en stackars copyrighter som skriver om hur teknikerna felar att förstå SEO, att det är copyn som avgör hela saken och att denna ej kan ändras efterhand.
Inte? Släng mig en kommentar här så skall jag idka välgörenhet och fixa en valfri text du skrivit! - BAH!

10% Keyword density
Sedan hade vi en artikel om hur någon blivit bannad från Googles adsense program, knappast intressant att läsa för någon som faktiskt rör sig och arbetar på internet där sådanna artiklar/forum trådar skapas varje dag. Om det legat en stämmning mot google som grund till artikeln hade den varit betydligt mycket intressantare! Men nej! Det var en tafflig historia om ett par tusen kronor där cirka 10% av artikeln var repetitioner av den drabbades namn.

Kanske var det ett ovanligt svagt nummer, men det var sista gången jag läste Internetworld!

Altus

Jag har följt dessa killar ett bra tag och tänkte passa på att ge uttryck till min stora förvåning över skojj-företaget Altus AB.
Som ni säkert redan hört har Altus länkat p-siter från en advokatbyrå, brytit sig in i en annställds lägenhet och stulit dennes dator, hotat en handfull anställda mm... Vart skall det egentligen sluta?

Från företagets sida har man valt att fortsätta hanka sig fram med sina outvecklade tekniker och sitt minst sagt kantstötta rykte - men till vilket pris?
Var dag som Altus lurar sina kunder - intet ont anandes företagare - drivs hela branschens rykte i bottnen och många har hoppats på att Altus skall läggas ned. Senast jag var inne i en diskussion om dessa startades vadslagning om när detta skall ske, när de fått nog.

Tills vidare får vi kanske nöjja oss med underhållningen som Altus står för, jag säger bara en sak, SANSLÖST!