Sökmotoroptimering

Saturday, February 18, 2006

Relevant traffic - spegeldomäner

Relevant Traffic ute på hal is!
Som ni kanske minns sedan i höstas fick Jajja cirka 500 spegeldomäner bannade av Google, vilket resulterade i ny beräknad vinst för företaget, som gjorde stora förluster.

Nu har TS reviderade Relevant Traffic upptäckts med liknande spegeldomäner, domäner som till och med annonserats på bland annat tv3.se, viasatsport.se och dagensPS.se.
Reaktionen från Relevant Traffic var snabb, de har nu ändrat sina annonser så att de länkar direkt till sina kunder istället för till spegeldomäner - men frågan är hur mycket de hunnit förlora på sitt fusk som pågått sedan början av 2005.

En av de spegeldomäner som använts är Blue-1.se som registrerades 2005-01-24.
Denna domän uppmärksammades redan den 12:e September av en medlem på det svenska webmasternetwork i en tråd som kan hittas här.

"Relevant Traffic riskerar nu att förlora sin status som Google partner"

Här kan man på Relevant Traffics webbplats läsa om etik och moral i sökmotoroptimering, något som företaget inte längre kan påstå sig leverera.
Kanske kommer företagets status som Google partner nu gå förlorat, SEO Sverige väntar på kommentar från Johan Kinnander, ansvarig Nordenchef, Google.

[update]22/02 -06, Johan Kinnander,har fortfarande ingen kommentar till detta.[/update]

Monday, February 13, 2006

Altus = Ad-online

Som ni kan läsa här har Altus AB blivit en skamfläck bland svensk SEO.
Nu har de skumma typerna insett sina misstag och istället för att med en seriös omstrukturering vända trenden och skapa sig ett seriöst namn har man valt att gömma sin tvivelaktiga verksamhet bakom ett skuggföretag, Ad-online.

Om man besöker detta företag på ad-online.se så kan man läsa att det är ett "Systerbolag till Altus" - dock har man tagit alla referenskunder rakt av.

"Ad-Online är certifierade av Google, Yahoo och Sempo vilket säkerställer en pålitlig långsiktigt leverantör med kvalite i fokus."

Lögn, Altus är certifierade som Google Adwords Professional - inte Ad-online.
kundsidan för Ad-online kan man läsa följande:

"Några av de kunder som valt oss eller vårt systerbolag att ge sitt fulla förtroende för sökmarknadsföring."

Altus försöker lura företag att tro att Ad-online haft någon av företagen som kunder genom att skriva "oss eller vårt systerbolag" - alla kunder härstammar dock från Altus glansdagar.
Man kanske borde byta ut texten mot denna:

"Några av de företag som lämnat oss sedan vi gick över gränsen och började skörda offer bland deras starka varumärken."

Skratten fortsätter skalla över Altus tafflande försök att återbygga vad de så totalt förstört, om dock aningen olustigt med tanke på vad detta gör med den svenska SEO branchen.