Sökmotoroptimering

Thursday, April 13, 2006

WestTech - ytterligare ett rötägg i korgen!

Först och främst har vi ett nytt företag att akta oss för, ett företag med namnet Westtech. Dessa killar har under några år drivit en liten katalog på startsidan.net - ett källarprojekt med design, layout och koncept som fortfarande lämnar mycket att önska.
Westtech har använt sig av en mängd otillåtna metoder för att få denna outvecklade sida att hamna högt i Google, dock ofta på ett klumpigt sätt, och man har därför fått lite av ett klownrykte inom svenska webmasterkretsar.

Se till exempel på deras alt-spamming (alt-text används för att beskriva en bilds innehåll med några ord).

"alt="Startsidan hjälper nätbutiker, e-handlare och tillverkare att öka försäljningen och minska kundanskaffningskostnaden genom att erbjuda leads från en omfattande kundbas. Vi erbjuder e-handelsföretag skräddarsydda lösningar för att optimera synbarheten för hemsidan. Startsidan uppdaterar och presenterar kontinuerligt kampanjer och specialerbjudanden från utvalda nätbutiker och tillverkare. Du hittar även butiksrecensioner och produktrecensioner, skrivna av besökare samt betyg på en butiksskala. Kontakta oss för annonsering hos Startsidan."


Aningen uttömmande för denna bilden vad?


Jag skulle nog våga kalla detta för lurendrejjeri.
Detta kanske kan ses som ett mindre etiskt snedsteg, men då sitens alla bilder är spammade som ovan exempel, och Westtech använder sig av 1x1 pixels osynliga bilder, för att kunna klämma in mer spam, så kan man börja fundera över hur det påverkar läsprogram och liknande.
Hur skall en blind kunna surfa på en sida där 99% av innehållet är upprepningar av spamtext, det är helt enkelt inte möjligt, Westtech kränker deras rätt att surfa.

Westtech's egna site


Företaget - med blodad tand från resultaten av sin oetiska optimering, flyttade relativt nyligen över sitt centra till westtech.se.
Inte helt oväntat är webbplatsen spammig, men den är inte äns lite sökmotoroptimerad på de faktorer som verkligen spelar någon roll.
Notera till exempel deras sökmotorovänliga URLs och deras överdrivet spammiga texter.


Så hur rankar Westtech's site själv? Svar: Inte alls!

Kunder hos Westtech


Några av Westtechs kunder är bland annat Securitas och Activebiotech.
För att få en inblick i Westtechs tekniker kan vi se vad vi hittar på dessa sidor.

Activebiotech.com


Om vi surfar in på indexsidan på active biotech, så skickas vi direkt vidare till en annan sida. Ser vi däremot på cachen ser vi vad sökmotorerna ser, nämligen följande:

"<noframes>
<a href="http://www.activebiotech.com/sweden/sitemap/">Autoimmuna sjukdomar och Ny cancerbehandling. </a><p><b style="color:black;background-color:#ffff66">Active</b> <b style="color:black;background-color:#a0ffff">Biotech's</b> kunskap omfattar i första hand människans immunförsvar, vilken används för att utveckla läkemedel för behandling av autoimmuna / inflammatoriska sjukdomar och cancer.</p>
<a href="http://www.activebiotech.com/international/sitemap/">Orally <b style="color:black;background-color:#ffff66">active</b> compounds and Candidate drugs. </a><p><b style="color:black;background-color:#ffff66">Active</b> <b style="color:black;background-color:#a0ffff">Biotech</b> conducts <b style="color:black;background-color:#a0ffff">biotech</b> and pharmaceutical research, focusing on the clinical phases of developing pharmaceuticals in areas of the immune defense. We have progressed furthest with our candidate drugs for the treatment of MS multiple sclerosis and cancer.</p>
</div>
</noframes>"



Vad vi fann var alltså gömd text som innehåller önskade sökord samt länkar till följande sitemaps:
  • http://www.activebiotech.com/sweden/sitemap/

  • http://www.activebiotech.com/international/sitemap/


Om vi kikar vidare inne på dessa "sitemaps" så ser vi att de innehåller gömd text, spammade alt-taggar (som på startsidan.net) samt ett javascript som skickar vidare alla riktiga besökare, från den oetiska spam-sidan till en riktig sida.
För att se detta stänger du enklast av JavaScript i din webbläsare:
Här ser du hur.

Sidan bryter mot följande Google Guidelines:
Källa: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769

  • Make pages for users, not for search engines. Don't deceive your users or present different content to search engines than you display to users, which is commonly referred to as "cloaking."

    Inte nog för att sidorna som visas för sökmotorerna är gjorda för sökmotorer, de visas inte äns för besökarna som sökmotorn tror sig skicka dit!



  • Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"

    Den här behövs knappast förklaras. Istället för att göra de vanliga sidorna tillgängliga och förstådda av sökmotorerna så luras Westtech.



  • "Avoid hidden text or hidden links."

    Gömd text och gömda länkar är hela Westtechs affärsidé.



  • "Don't employ cloaking or sneaky redirects."

    Alla Westtechs oetiska metoder döljs med redirects.




Google har även en hjälptext för de som vill köpa en sökmotoroptimeringstjänst, där beskriver de vad man skall akta sig för:
Källa: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291


    "Another illicit practice is to place "doorway" pages loaded with keywords on the client's site somewhere. The SEO promises this will make the page more relevant for more queries. This is inherently false since individual pages are rarely relevant for a wide range of keywords. More insidious, however, is that these doorway pages often contain hidden links to the SEO's other clients as well. Such doorway pages drain away the link popularity of a site and route it to the SEO and its other clients, which may include sites with unsavory or illegal content."

    Återigen, detta är exakt vad Westtech gjort på biotech.



  • "What are some other things to look out for?
    There are a few warning signs that you may be dealing with a rogue SEO. It's far from a comprehensive list, so if you have any doubts, you should trust your instincts. By all means, feel free to walk away if the SEO:
    * owns shadow domains
    * puts links to their other clients on doorway pages


    När vi tittade in på de cloakade sidorna på Biotechs webbplats fann vi på samtliga sidor ett par länkar till Westtechs egna site samt även till Westtechs andra kunder, t.ex. Securitas.

För att summera Westtechs metoder på activebiotechs sida:
Webbplatsen är proppfull med gömda sidor innehållandes överdriven spamming, som direkt gör att sidorna inte rankas i sökmotorerna. De oetiska sidorna är gömda med hjälp av JavaScript redirects, den vanligaste metoden för ljusskygga SEO företag.
Westtech använder activebiotechs webbplats för att länka sina andra kunder och tjäna pengar på även dessa. Biotechs site dräneras på länkpopularitet och rankar sämre.
Det oseriösa företaget länkar till och med till sin egen site flera gånger på varje sida, och stjäl en stor, stor portion av active biotechs popularitet.

Så hur rankar activebiotech.se? Svar: Mycket dåligt.
Vilka risker medför metoderna? Svar: Stor sannolikhet att få hela webbplatsen permanent bannad i de stora sökmotorerna. Det enda som krävs är 1 (!!) anmälning till Google. Jag har dock inte rapporterat dem utan vill ge Activebiotech chansen att ta bort innehållet, som de antagligen inte har vetskap om.

Securitas.se


Securitas webbplats består av olika frames, vilket är som olika sidor som alla rankas individuell av sökmotorer.
Den framen som är intressant för oss är alltså huvudframen som innehåller all text.
Vid en snabb anblick finner vi att titeln inte alls är optimerad för fem öre
<title>Webpage</title>
Knappast en bra beskrivning av sidan! Att det var en webbsida visste vi ju redan, det är ungefär som att döpa årsredovisningen till "pdf", knappast användbart för sökmotorer.

Vidare är alla länkar på hela siten, precis som på activebiotech.com gjorda med JavaScript. Eftersom att inte sökmotorer följer JavaSriptlänkar så är hela siten dold utifrån.
Vid seriös sökmotoroptimering brukar man ju faktiskt vilja se till att sökmotorn kan BESÖKA SIDORNA!.

Westtech summering


Dessa skojjare leker med sina kunders webbplatser som om det inte gör dem ett skvatt om webbplatserna blir bannade.
Till t.ex. Activebiotech måste jag understryka: Det enda en konkurrent behöver göra för att få er bannade, är att rapportera till Google med deras 10 sekunders formulär.
Alla som använder Westtechs tjänster bör tänka om direkt. Vad händer om man förlorar alla trafik från sökmotorerna under de kommande 10 åren? Vad kommer det kosta företaget?
Jag hoppas innerligt att denna analys av WestTech hjälper andra att se de otillåtna metoderna och risken som dessa innebär mot webbplatsen.
Vissa kan acceptera att man strider lite mot god etik, men knappast att man riskerar att förlora all sökmotortrafik, och det är ett faktum.

Förövrigt så rankade Westtechs kunder mycket dåligt på sina sökord, trots de otillåtna medel som riskerar att kunderna blir bannade

Den kommentar om lånebranschen stämmer inteFöretaget Mobillån är inte ett av de fallen i ovan post, och jag vet inte hur kommenteraren blandat ihop ovan branscher med branschen smslån.

Tuesday, April 11, 2006

Orion och framtida sökmotoroptimering

En ny teknologi, utvecklad av en doktorand i Australien har köpts upp av Google, som uppenbarligen har ett stark förtroende för sökalgoritmen


Den 26 år gamla doktoranten Ori Allon från New South Wales university i Australien har utvecklat algoritmen som enligt Google kommer revolutionera dagens sökning.
8:e September 2005 släpptes den första pressreleasen från universitetet och den lovande programeraren har nu under slutskedet av utvecklingen arbetat i Googles lokaler.
Tekniken beskrivs i tekniska journaler som "revolutionerande", dock är den än så länge begränsad till det engelska språket.
Nu ser det ut som att Googles personalized search inte kommer vara det hetaste buzz ordet inom sökmotorbranchen länge till, Orion är klart hetare!


Den beskrivning som Google och Mr. Allon lämnat ut är relativt fattig, man har valt att betona två funktioner i tekniken.


  1. För sökningen intressanta stycken hämtas direkt till söksidan och presenteras för sökaren.

  2. Resultat för relaterade sökord presenteras, en sökning på sökmotoroptimering (om detta varit engelska) skulle alltså kunna ge resultat för SEO, sökmotorpositionering, sökordsoptimering o.s.v.


Dessa två punkter är i sig inte speciellt revolutionerande och man kan anse att den första av dessa punkter innebär ganska stor kränkning av copyright rättigheter - dock beroende på storleken på de stycken som visas.

Den andra punkten har redan delvis varit implementerad i Googles system, dock endast för ett väldigt begränsat antal sökningar.
Google kräver i nuläget både en väldigt stark relevans mellan de två sökorden samt en stor övervikt i sökningar för det hämtade "extra-ordet" som kompleterar sökningen.
Då motorn blir bättre och bättre på att mäta relevans mellan två sökord kommer dock dessa parametrar att tweakas, så att sökningen ofta kan bli kompleterad med relevant information.


Påverkan på sökmotoroptimering


Den direkta påverkan på sökmotoroptimeringen blir att Google tvingas visa vilka ord som de anser är relaterade med varandra. Detta kommer bli ett stark verktyg för SEOs som letar efter relaterade sökord att optimera för.

En ytterligare stor förändring för sökmotormarknadsföring, om Orion implementeras fullt ut, är CTR på text stycken.

Ett bra stycke måste inte bara vara relevant, utan även intressera sökaren att klicka - detta för att slutligen kunna leverera leads/sales.
Kanske är dessa nya tekniker behagliga för sökmotoroptimerare som är varma i kläderna, de hundratusentals internetguider inom sökmotoroptimering kommer bli än mer missvisande och felaktiga.

Orion på svenska?


Samtidigt som Google translation utökas och förbättras, ökar även möjligheterna att använda all funktionallitet på andra språk, inklusive svenskan.
Nu är inte Sverige en marknad som premieras i Googles marknadsplan, men även vi kan vänta oss att se dessa funktioner i Sverige inom åtminstonde några år.

Sverige har även ett ganska stort antal internationella företag som ofta använder sig av svensk sökmotoroptimering. Detta kommer tvinga den svenska SEO branchen att ta till sig den nya uppfinningen och anpassa sig - detta är väll ändå egentligen vad sökmotoroptimering handlar om?

Om någon är intresserad av ytterligare information om tekniken och hur ni bör anpassa er sökmotoroptimering får ni gärna skriva en kommentar med frågor.