Sökmotoroptimering

Thursday, January 26, 2006

Svensk sökmotoroptimering - länkbyten

Ok, låt oss ta upp den del av sökmotoroptimering som ständigt påstås vara den enda egentliga faktorn - inlänkar.
Vart man än surfar ser man länkar korsan och tvärsan hursomhellst, PR3 länkar PR3 och PR5 länkar PR5 helt utan rim och reson, när det gäller ämnesområde.
Av någon anledning har majoriteten av våra svenska webmasters fått för sig att de skall tjata efter länkar från alla webbplatser med högre PR än dem själva, mitt standardsvar blir alltid något i stil med "Om du erbjuder något intressat för mina besökare och din webbplats ger intrycket av att vara seriöst och inte enbart vinstdrivet, så visst!" Men detta är inte ofta fallet.

Man ser adsense sida efter adsense sida med dåligt innehåll - ofta riktat mot något buzzword inom tv-shops försäljning, som inte alls ger bra betalning per klick inom Googles annonsering.
-"Nej, självklart kommer jag inte råda mina surfare att besöka sidan genom att skapa en länk!"

Varför finns då denna länkbyteshysterin inom sökmotoroptimering?
Svaret är enkelt: De SEOs som har tillgång till tunga länkar är inte de som loggar in på WMW eller SEOChat och berättar allt de känner till om sökmotoroptimering - det är de som gör stora affärer på sina kunskaper!

Mitt råd till alla svenska webmasters, speciellt de med internationell konkurrens, är att istället för att lägga ned möda på att hitta webbplatser att byta länkar med istället lägga ned den energin på att hitta kvalitets webbplatser att länka TILL. Skapa mervärde för era besökare - and big G will follow.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home