Sökmotoroptimering

Tuesday, April 11, 2006

Orion och framtida sökmotoroptimering

En ny teknologi, utvecklad av en doktorand i Australien har köpts upp av Google, som uppenbarligen har ett stark förtroende för sökalgoritmen


Den 26 år gamla doktoranten Ori Allon från New South Wales university i Australien har utvecklat algoritmen som enligt Google kommer revolutionera dagens sökning.
8:e September 2005 släpptes den första pressreleasen från universitetet och den lovande programeraren har nu under slutskedet av utvecklingen arbetat i Googles lokaler.
Tekniken beskrivs i tekniska journaler som "revolutionerande", dock är den än så länge begränsad till det engelska språket.
Nu ser det ut som att Googles personalized search inte kommer vara det hetaste buzz ordet inom sökmotorbranchen länge till, Orion är klart hetare!


Den beskrivning som Google och Mr. Allon lämnat ut är relativt fattig, man har valt att betona två funktioner i tekniken.


  1. För sökningen intressanta stycken hämtas direkt till söksidan och presenteras för sökaren.

  2. Resultat för relaterade sökord presenteras, en sökning på sökmotoroptimering (om detta varit engelska) skulle alltså kunna ge resultat för SEO, sökmotorpositionering, sökordsoptimering o.s.v.


Dessa två punkter är i sig inte speciellt revolutionerande och man kan anse att den första av dessa punkter innebär ganska stor kränkning av copyright rättigheter - dock beroende på storleken på de stycken som visas.

Den andra punkten har redan delvis varit implementerad i Googles system, dock endast för ett väldigt begränsat antal sökningar.
Google kräver i nuläget både en väldigt stark relevans mellan de två sökorden samt en stor övervikt i sökningar för det hämtade "extra-ordet" som kompleterar sökningen.
Då motorn blir bättre och bättre på att mäta relevans mellan två sökord kommer dock dessa parametrar att tweakas, så att sökningen ofta kan bli kompleterad med relevant information.


Påverkan på sökmotoroptimering


Den direkta påverkan på sökmotoroptimeringen blir att Google tvingas visa vilka ord som de anser är relaterade med varandra. Detta kommer bli ett stark verktyg för SEOs som letar efter relaterade sökord att optimera för.

En ytterligare stor förändring för sökmotormarknadsföring, om Orion implementeras fullt ut, är CTR på text stycken.

Ett bra stycke måste inte bara vara relevant, utan även intressera sökaren att klicka - detta för att slutligen kunna leverera leads/sales.
Kanske är dessa nya tekniker behagliga för sökmotoroptimerare som är varma i kläderna, de hundratusentals internetguider inom sökmotoroptimering kommer bli än mer missvisande och felaktiga.

Orion på svenska?


Samtidigt som Google translation utökas och förbättras, ökar även möjligheterna att använda all funktionallitet på andra språk, inklusive svenskan.
Nu är inte Sverige en marknad som premieras i Googles marknadsplan, men även vi kan vänta oss att se dessa funktioner i Sverige inom åtminstonde några år.

Sverige har även ett ganska stort antal internationella företag som ofta använder sig av svensk sökmotoroptimering. Detta kommer tvinga den svenska SEO branchen att ta till sig den nya uppfinningen och anpassa sig - detta är väll ändå egentligen vad sökmotoroptimering handlar om?

Om någon är intresserad av ytterligare information om tekniken och hur ni bör anpassa er sökmotoroptimering får ni gärna skriva en kommentar med frågor.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home